Bioteelt stagneert

"De column van de keer is van juni 2013.

Het percentage biologische producten blijft ver achter bij de doelstellingen die onze milieuvrienden steeds weer stellen en bijstellen. Ondanks de grote vooruitgang in het gebruik van natuurlijke vijanden is het telen zonder kunstmest economisch niet te realiseren. Ik vraag me af of de Supermarkten √©n de consument het wel echt willen gezien de populariteit van o.a. de "plofkip", ook als het besteedbaar inkomen in de komende jaren toeneemt zal het biologische vak niet veel groter worden.

Bioteelt stagneert.


Als je de succes verhalen over de opmars van biologische producten moet geloven gaat het uitstekend in deze sector. De berichtgeving over jaarlijkse omzetstijging met percentages met dubbele cijfers geven de consument het gevoel dat het uitstekend gaat. De werkelijkheid is echter heel anders. De afzet van biologische producten staat behoorlijk onder druk. In de supermarkten stijgt de omzet slechts licht. Dat is toch de plaats waar de meeromzet gerealiseerd moet worden. Biologisch voedsel heeft een veel lagere omloopsnelheid. Dat is tegenstrijdig met de GWB uitgangspunten die gebaseerd zijn op stuks, snelheid en marge. Biologica, de beleids- en promotieorganisatie voor biologische landbouw en voeding, heeft voor 2004 als doelstelling 5% marktaandeel. Lag in 2001 de omzet biologisch in de supermarkten nog onder de 50% van het totaal, in 2004 zal 80% via de supers moeten worden omgezet om de doelstelling te halen. Ik heb daar zo mijn twijfels bij. Oorzaken van de stagnatie bij de supermarkten zijn: de relatieve lage economische interesse, de hogere inkoopprijs en het beperkte aanbod. Vooral het laatste beperkt ook de macht van de retailer. Het ontneemt hen de mogelijkheid om op basis van prijs de aanbieders tegen elkaar uit te spelen. De laatste jaren is er bij de supermarkten een duidelijke strategie waarneembaar naar schaalvergroting en inkoopconcentratie. Hierdoor ontstaat bij fabrikanten en producenten de angst uit het schap te verdwijnen. Ketendenken heeft in de diverse schakels dus niet hetzelfde betekenis! Tenslotte, er is maar beperkt aantal consumenten dat hun EKO-geloof ook daadwerkelijk aan de kassa belijdt. Het gevolg is dat de rentabiliteit van de branche behoorlijk tegenvalt. De overheidslokkertjes als omschakel subsidies veranderen dit niet. Voor rendement heeft ook een tuinder omzet en marge nodig. "

Columns